Om oss

Göteborgs Restaurangskola AB är ett familjeföretag tredje generationen med hjärta!

Vilka är vi på Göteborgs Restaurangskola AB

Elsy Sköld och Albert Sköld startade företaget Göteborgs restaurangskola AB i Göteborg 1939. Albert tyckte att restaurangpersonalen i Göteborg var dåligt utbildad. Så han och Elsy startade företaget som en renodlad skola att utveckla all kökspersonals kunskap inom vad resturang innebär.

Under slutet av trettiotalet och hela fyrtiotalet från till mitten av femtiotalet fungerade företaget som en skola men när Alberts hälsa började svikta, började Elsy med dottern Lillemor fundera på utveckling, ” färdiglagad mat”, man satte ut annons om att man kunde tillaga mat till fester och kalas samt köra ut/ leverera. Drygt en vecka senare ringde första kunden på beställning. Sedan Dess har företaget fungerat som både skola och cateringföretag.

Tidigt åttiotal tog Lillemor över företaget från mamma Elsy och började sakta lägga fokus på cateringdelen mer. Företag hade all catering på Skansen lejonet, Skansen krona, båten Bohuslän under några viktiga år med flera med flera.

Sist i släkten blev Michael som på nittiotalet under gymnasietiden hjälpte till men strax därefter tog plats i företaget och har sedan drivit det vidare till vad det är idag.

Efter 55-år i Kallbäck flyttade företaget 2016 till där det ligger idag,
på Norra gubberogatan 32, där Gårda, Olskroken och Örgryte möts. Sedan flytten har det varit en berg-och-dalbana i företaget, några riktigt bra år, startade butik, växte och anställde, på god väg att expandera, till att allt ändrades den 12 mars 2020 då Covid kom. Efter lite omstrukturering är vi igång som vanligt igen. Bröllop, företagsfester, studentfester, dop, begravningar, företagsevent, vi har även skaffat alkoholtillstånd för catering.

Vår personal

Det började som en restaurangskola på 30-talet, men idag har det utvecklats till ett av Göteborgs största cateringföretag. Våra kockar är inte bara erfarna utan också noggranna och smaksäkra - de lägger ner sin själ i varje rätt för att skapa nöjda kunder och många oförglömliga minnen. Så ja, vi har alla den där gnistan av passion som driver oss att sträva efter det bästa resultatet.

Vårt kök i Olskroken/Göteborg på Norra Gubberogatan 32 är vårt andra hem. Personalen betyder allt för oss, och vi ser till att de är omhändertagna med ett kollektivavtal - det är en del av vår grundfilosofi sedan lång tid tillbaka. Vi sliter hårt för att hålla vår ekonomi på rätt kurs, och det är något vi faktiskt lyckats med i alla år - våra finanser har haft AAA-betyg och det är vi väldigt stolta över, man har ju varit med om en del!

Såhär gör du för att fira dina högtider med smarrig cateringmat från Göteborg

För att fira högtider med cateringmat är det viktigt att först planera för antalet gäster och deras smakpreferenser. Hos oss får du varierade menyer av hög kvalitet. Vi tar även hänsyn till eventuella allergier eller kostrestriktioner hos dina gäster. Släpp sedan alla bekymmer och njut av att umgås med nära och kära med läcker mat som tar festen till nästa nivå!

Kärleken till maten
är det som driver oss, att hitta de bästa råvarorna som är i säsong och att laga och presentera dem på allra bästa vis är det vi lever för. Som ett resultat av detta finner oss i Norra Gubberogatan 32, allt för att få direkt närhet till de bästa råvarorna.